Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læring og trivsel

Det skal være trygt at gå i Børnehuset Storken.

Vi tror på, at den gode trivsel er fundamentet for at skabe udvikling hos børn, så derfor er leg og omsorg med nærværende voksne noget af det vigtigste, vi kan give børnene i Børnehuset Storken.

De grundlæggende værdier i børnehaven Storkens pædagogiske arbejde er:

Anerkendende relationer, omsorg og empati.

  • Vi ser på det positive og på ressourcerne
  • Vi italesætter det positive som barnet gør, vi ser barnet som den person det er.
  • Vi kommunikerer med barnet
  • Vi ser barnets intentioner
  • Vi tænker over et nej. Forsøger at undgå eller omformulere det.
  • Vi er tydelige voksne.
  • Vi mener at alle børn har ret til at være en del af børnefællesskabet.

 

At behandle børn forskelligt er at behandle dem retfærdigt.

 

Børnehuset Storkens barne- og læringssyn 

Alle børn har ret til og brug for at blive inkluderet og for at være en del af et fællesskab.

 

Vores læringssyn bygger på

 

 

 

Vi tager barnets følelser og intentioner alvorligt.

 Læring opstår i fællesskabet.

 Vores udgangspunkt er anerkendelse.

1 gang hvert efterår udfylder vi relationsskema og venskabsskema på alle børn på stuen. Desuden arbejder vi med at lave interview med børnene. Dette for at sikre os at alle børn har en god kontakt til 1 eller flere voksne, og at alle børn har venner og relationer med andre børn. Vi arbejder med de nekelte børn ud fra resultatet af skemaet.

Vi ser og tager udgangspunkt i barnets ressourcer. Vi ser muligheder frem for begrænsninger.

Vi støtter barnet til selvstændighed, selvhjulpenhed og selvværd.

 

Vores læringsforståelse bygger på:

Troværdige og tydelige voksne.

At alle voksne er gode rollemodeller.

De voksne er læringsstilladser, og guider børnene.

De voksne har ansvar for at læringsmiljøet er optimalt og for at hverdagen er forudsigelig. Vores indretning, legetøjet og de pædagogiske aktiviteter understøtter læringsmiljøet og legerelationerne mellem børnene.

 

 Vores barnesyn bygger på at:

Det enkelte barn er ligeværdigt, unikt og i besiddelse af en række færdigheder og udviklingspotentialer

Barnet udvikler sig og lærer gennem relationer til andre såvel børn som voksne i et forpligtigende fællesskab.

 

Værsier i forhold til barnets udvikling og læring:

  • Børnene skal lære at dele, men altid med udgangspunkt i det enkelte barn og den enkelte situation.
  • Det er i orden at børnene siger nej til at tage andre med i legen. De voksne har ansvar for at finde andre legerelationer hvis det er nødvendigt.
  • Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn og guider børnene ud fra deres individuelle behov og i forhold til fællesskabet. At behandle børn forskelligt er at behandle dem ligeværdigt.

 

Personlig udvikling

Værdier:

 

At barnet har empati

 

At barnet har selvværd

At blive mødt anerkendende

At barnet bliver mødt af nærværende og tydelige voksne

 

 Om udvikling af barnets personlige kompetencer
Barnesyn

  • Det enkelte barn er ligeværdigt unikt og i besiddelse af en række færdigheder og udviklingspotentialer.
  • Barnet udvikler sig og lærer gennem relationer til andre såvel børn som voksne i et forpligtigende fællesskab

Personlig udvikling

Værdier

  • At barnet har empati
  • At barnet har selvværd
  • At blive mødt anerkendende
  • At barnet bliver mødt af nærværende og tydelige voksne

Mål:
Vi vil give barnet mulighed for at opleve sig selv som en værdifuld og aktiv deltager i et socialt og kulturelt fællesskab

  • Vi støtter barnet i at kunne rumme egne følelser på en hensigtsmæssig måde
  • At barnet kan sige til og fra i fællesskabet, uden at det truer det sociale tilhørsforhold eller barnets personlige integritet
  • At sætte spor i eget og andres liv
  • At opleve sejre og lære at håndtere det der er svært

Principper/metoder

  • Vi møder barnet hvor det er og med det udgangspunkt at det enkelte barn er enestående
  • Vi er klar til at benytte flere indfaldsvinkler til det enkelte barn for at finde den bedst mulige samværs - og kommunikationsform
  • Vi er bevidste om vores professionelle rolle og viser dette gennem vores måde at være rollemodeller for barnet på. Vi er i mødekommende, nærværende og lyttende
  • Vi tager udgangspunkt i barnets baggrund
  • Vi skaber et accepterende tillidsfuldt og understøttende miljø
  • Vi giver plads til og understøtter nysgerrighed og fantasi
  • Vi hjælper barnet med at sætte ord på deres følelser, og ud fra det at kunne se nye handlemuligheder
  • At støtte barnet i selvhjulpenhed
  • De voksne har tydelige forventninger og er forudsigelige
  • Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn og dets udvikling
  • Vi ser barnets ressourcer og kompetencer
  • Vi ser på barnets intentioner og initiativer

Vi holder samling hver dag hele vinterhalvåret. Til samling tager vi udgangspunkt i det der optager børnegruppen og i de emner/projekter vi er i gang med. Vi bruger også samling til at snakke om de oplevelser vi har haft i fællesskab.

Når vi spiser vælger børnene selv hvad de vil spise, de smører selv, skærer selv ud selvfølgelig med den hjælp de har brug for. Under spisningen er det vigtigt at inddrage alle børn i samtale.

om barnets sociale kompetencer

Værdier

  • Tilknytning til både børn og voksne
  • samarbejder og sætter sig i andres sted
  • De voksne er synlige og bevidste rollemodeller i samværet med både børn og voksne
  • Dialogen vægtes og inddrages i al samvær
  • Vi tager udgangspunkt i inklusionstankegangen, vi arbejder med hele børnegruppens rummelighed for at få alle med

Mål

  • Vi vil arbejde på at skabe en børnehave hvor alle børnene har ret til fællesskab, hvor venskaber mellem børnene kan opstå og styrkes, og hvor der er mulighed for at forbyde sig i lærende leg.
  • Vi vil sikre at alle børn anerkendes og respekteres som de personer de er, at alle børn oplever tryghed og tilknytning til både børn og voksne
  • At børnene har redskaber til at løse konflikter i forhold til alder og udvikling
  • At børnene føler ansvar og omsorgsfuldhed i forhold til andre samt kan give og opnå anerkendelse blandt andre

 

Metoder

  • Lave aktiviteter som understøtter venskaber og fællesskab
  • Sammensætte børnegrupperne så venskaber kan udvikles
  • Samling - snak om hvem der er i bh.
  • De fysiske rammer er åbne så børnene kan bevæge sig rundt i hele huset
  • Vi snakker med børnene om hvad det vil sige at være en god kammerat, vi hjælper børnene til verbalt at træffe og tåle til og fravalg
  • Vi opfordrer børnene til at hjælpe hinanden
  • Ture og aktiviteter i små grupper og på tværs af huset
  • Barnet udforsker og leger med og uden voksnes øjne på sig hele tiden
  • Vi har legetøj der understøtter rollelege og vi vil skabe rum hvor man kan fordybe sig

 

Om forældresamarbejdet:

Målet er et trygt, positivt og forpligtigende forældresamarbejde.

 

Delmålene er:

- At børnehaven også er forældrenes hus.

- At forældrene lærer hinanden at kende.

- At vores pædagogiske linie er synlig - også for forældrene.

- At alle forældre tilbydes kaffe om eftermiddagen når de henter deres barn.

 

Forældresamarbejdet i Børnehuset Storken

Bygger på dialog og partnerskab.  På at pædagogerne har brug for forældrenes viden om barnet og forældrene har brug for pædagogernes viden.

Vores forældrerelaterede traditioner er:

  • Hvert år i december holder vi et julearrangement. Vi spiser æbleskiver, klipper og klistrer og slutter i bålhuset med mad over bålet
  • Vi holder sommerfest hvert år i august måned
  • I forbindelse med børnefestugen spiser vi på festpladsen sammen med forældrene
  •  Hvert år afholder vi en "bedsteforældreeftermiddag"
  •  I forbindelse med Bayram/Eid holder vi fest sammen med børnene og afslutter festen med kaffe og kage sammen med alle forældre
  • 1 gang om måneden har vi forældrekaffe fra kl. 15-16,30
  • For alle kommende skolebørn og deres familier holder vi en afslutningsfest før skolestart.

 

Om personalesamarbejdet:

Vi har både ret og pligt til

  • at lytte aktivt
  • at involvere os
  • at undre os og spørge ind til